istatistik

12 Nisan 2008 Cumartesi

Tahinli dolma (girit dolması)

Bu sarma tarifi işte bu kitaptan.. Engin Akın ve Mirsini Lambraki'nin ortak kültür çalışması. İki ülkenin yemek kültürünü ve adetlerinin çok detaylı ve güzel bir dille anlatıldığı bir kitap. Sadece tariflerine bakmakla kalmıyorum aynı zamanda zevkle okuyorum. İlk gözüme çarpan tariflerden biriydi bu tahinli dolma. (gözüme kestirdiğim birkaç tarif daha var ama bu girit yemeklerinden, kendine has orjinal bir sarma. Okuduğumdan beridir yapmak için sabırsızlanıyorum. Hatta geçenlerde acemi aşçının blogunda aynı tarifi görünce hemen kolları sıvadım.

Ne var ki geçen seneden kalan güzelim asma yapraklarım bozulmuş. Allah'tan yarısından çoğunu kullanmıştım ama geriye kalanların hali beni çok üzdü. Öyle her yaprağıda kullanmam öyle bir takıntım vardır. Pazardan marketten yaprak alamam. İlla kayınvalidemden, annemden gelecek, ya da birilerinin köyde kendi hazırladığı, yapraklardan edineceğim. Karşı binadan bahçe komşumu gördüm geçen gün, hemen şimşekler çaktı ben de Tokatlı çünkü ;) Tokatlı olupta asma yaprağı olmayan yoktur heralde. Üstelik yaz sonu getirip sattıklarınıda biliyorum. Sordum tabi kalmamış elinde ama kendi yapraklarından verdi bana... Hem de yığınla.. :))

İyiki de vermiş. Kitaptaki oranlar çok fazla tuttu çünkü. Bende her şeyiyle birebir yapmak istedim o yüzden hiç noktasına virgülüne dokunmadan bütün malzemeyi verilen miktarlarda koydum. Elimde bir tane bile yaprak kalmadı, hepsini sardım. Sararken bir ara düşündüm çok güzel bir tarif ama acaba bizim damak tadımıza uyacakmı? Beğenilecekmi? Ama daha sarma pişmeden tahinli kokusu her yeri sardı. Oğlumun o minnacık burnu tavşan gibi, sınıf sınıf havayı koklayıp durdu. :) Ben de gönül rahatlığıyla 2 koca tencere sardım şıkır şıkır. Birini pişirdim birini da 2 ye bölüp buzluğa kaldırdım. Çok fazla bekleyeceklerini sanmıyorum.. Büyük ihtimalle, en geç öbür ay pişecekler :)

Ama siz malzemeyi yarı yarıya indirerek pişirebilirsiniz. Nasıl olsa artık test edildi.. onaylandı.. ;)







malzemeler :
70-80 ad. asma yaprağı ( yapraklar büyükse yeterli ama küçükse iki katı oluyor.)
1 demet ince kıyılmış maydonoz
1 çorba kaşığı ince kıyılmış taze nane
2 ad. rendelenmiş büyük kabak
3 ad. kabuğu soyulmuş ve rendelenmiş domates
3 ad. ince kıyılmış büyük soğan
1 çorba kaşığı kekik
1 tatlı kaşığı kimyon
1.5 tatlı kaşığı karabiber
1su bardağı tahin
3 su bardağı pirinç
2 tatlı kaşığı tuz
1 çay bardağı zeytinyağı ( orjinal tarifte yok ama ben koydum iyide oldu)


  • Büyük bir kaba, maydonozu, naneyi, kabakları, domatesleri, soğanı, kekik, k. biber, kimyon, pirinç, tuz ve tahini koyun. Elinizle çok iyi karıştırıp, malzemelerin birleşmesini sağlayın.

  • Önceden kaynar suya bastığınız yaprakları, hazırlamış olduğunuz bu dolma içiyle doldurun.

  • Patatesi dilimleyip tencerenin dibine yerleştirin. Sardığınız dolmaları sıra sıra dizin. 1.5 bardak su koyun. (ben üstüne çıkacak kadar koydum diri kalmış dolma sevmem çünkü.) Dolmaları yerinde tutacak bir tabağı üstlerine koyun. Asma yapraklarının ne kadar yumuşak olup olmadığına göre, yemeği gerektiği kadar kısık ateşte pişirin. Afiyet olsun..
Ortaya çıkan lezzet herkesi şaşırttı.
Tadanlar çok beğendi..
Ben özellikle balık sofraları için müthiş bir meze
olacağını düşünüyorum.
Bir dahaki sefere böyle bir sofra için yapacağım bu sarmayı.. ;)

28 yorum:

hdidem dedi ki...

merhabalar tahinli hiç denemedim ama çok lezzetli görünüyor ellerinize sağlık sevgiler

pastacirapunsel dedi ki...

Ayşegül'cüğümmm,

Hiç denemedim ama madem onaylandı, en kısa sürede denenmeli değil mi:)))

Ellerine sağlık canikom,

Sımsıcak sevgiler...

aslı'nın mutfağı dedi ki...

Ayşegül'cüm ellerine sağlık, demek 2 tencere sardın, maşallah valla :) Ben hayatımda yaprak sarmadım tembellikten.. Değişik bir tarifmiş, e sen de test edip onaylamışsın,bize de denemek kalıyor :)

asevi.blogcu.com dedi ki...

Bu ne hız, hamaratlık böyle:))
ne duydum ne yedim... lezzetli olduğunu malzemelerinden tahmin edebiliyorum.Ellerine sağlık,bu güzel tarifi paylaştığın için teşekkürler.
Sevgilerimle
Emel
asevi.blogcu.com

SICAK PAYLAŞIMLAR AYSEL dedi ki...

Enterasan bir tad yakalamış olmalısın...

Yaprak sarmaya tahin koymak 40 yıl düşünesem aklıma gelmezdi..

Ellerine sağlık... Sevgiyle...

kizilciksurubu dedi ki...

Cok degisik bir sarma olmus,denemege deger.Ellerine saglik canim.

antepası dedi ki...

Hiç denemedim.Ama mutlaka çok güzel olmuştur.Çok değişik.Eline sağlık.

SERAP dedi ki...

Bir an evvel yapip o muhtesem tadi kesfetmeliyim.Bizlerle paylastigin icin tesekkürler...

karakazan dedi ki...

Tahinli dolmamiii?cok ilginc merak ettim tadini.ellerine saglik canim.
selamlar,serap.

emineninemekleri dedi ki...

Aysegülüm, cok degisik bir lezzet.Ellerine saglik güzelim.

Kocaman öpüyorummmmmmmmm
Emos

Baharcicegi dedi ki...

tokatin yapragi gercektende incecik eksi oluyor,benim arkadasimda annesi yapar saglosun banada verir,benimde senin gibi takintilarim var illa annem veya tanidigim biri verecek yapragi.
tahinli srmayi hic yemedim tadini merak ettim ama sen tadina onay verdigine göre kesin nefis olmustur eline saglk canim

ayşegülmutfakta dedi ki...

damak zevkime güvenip tarifi onayladığınız için teşekkürler arkadaşlar öpüyorummm

yildiz dedi ki...

Sevgili Aysegül,kosa kosa iadeyi ziyarete geldim,bu mutfagin sahibi kim diye?Iyi ki de gelmisim,güzel ve degisik lezzetler var.Hele tahinli sarma ilk kez duydum ve tadini merak ettim,ellerine saglik.
Seni arkadas listeme aldim,karsilikli olursa sevinirim,güzel günler diliyorum.

pastamaxi dedi ki...

canım çok güzel görünüyor ve değişik...ellerine sağlık


sevgiler

DENİZSEFASI dedi ki...

merhabalar, çok değişik bir tat dikkatimi çekti. merak ettim doğrusu , ben de dün son yaprağımı sardım. annemden tekrar alayım da deneyeyim bu güzel lezzeti. ellerine sağlık.

aşağıdaki ıspanaklı pizza dikkastimi çekti biraz da oraya takılayım

görüşmek üzere

sevgiler...

ayşegülmutfakta dedi ki...

yıldızcım seve seve :)

Tuğba dedi ki...

Canımızı çektirdin Ayşegülcüm,
bayılırım yaprak sarmasına..ama gel gör ki tembellik eder sarmam:)
ellerine sağlık canım.

Mihriban dedi ki...

Ayşegül'cüm daha önce hiç duymamıştım tahinlisini. Öğrenmiş olduk sayende.nefiiis görünüyor ellerine sağlık.Sevgiler...

elif dedi ki...

ayşe gül hanım yorumunuz için çok teşekkür ederim. biz şileliyiz ama aslımız artvine dayanıyo. dedelerin dedeleri artvinden göçetmiş.ama hiç gitmedik daha artvine.

dolma yıda ilk görüyom boyle. tadı eminim güzeldir.ellerine sağlık

pelincelezzetler dedi ki...

Canım bu gerçekten çok leziz gözüküyor..Ayrıca çok kallavii vallahi..
Ellerin dert görmesin..

ayşegülmutfakta dedi ki...

yorumlara çook teşekkür ederim arkadaşlar öpüyorum hepinizi.

fatoş ile esoş dedi ki...

ayşegül abla dolmaya bayılırım ben canım çok çekti valla bi tabakda bana yollasana :)

ab-ı hayat dedi ki...

Merhaba,


Tahin ve pekmez ikilisini pek severim ama hiç dolmada kullanmadım..Görüntü nefis eminim tadıda harikadır,ellerine sağlık.


sevgiler...

Ayse Pamuk dedi ki...

Ayşegülll çok severim sarmayyıııı bende istiyorumm ellerine sağlık canım

sarımutfak dedi ki...

slm
tahinli dolma hiç duymamıştım merak ettim doğrusu çok güzel görünüyor eline sağlık canım
kocamannnn öptüüümmmm

fatoş ile esoş dedi ki...

abla bende kısır yaptım ondan getirdim sana bi tabak ama tuzlu oldu :)

Adsız dedi ki...

Ayşegül bazı tariflerin beni aşıyor tıpkı bu sarma gibi.Bunu anneme havale etmem lazım :)) Elbet ben de bir gün saracağım :)) TNG-GAMZE

nilay dedi ki...

Dolmalar çok güzel gözüküyor elinize sağlık, bende geçenlerde yapıp yayınlamıştım sizinkinide denerim bigün.