istatistik

17 Nisan 2008 Perşembe

Tavuklu Mantar

Akşam güneşi güzele vururmuş :)
Seviyorum ben bu güzeli..
Mantarı yani...Sulu yemeği, fırın yemeği, közde, yağda hiç faketmez..
Ne biliyim, böyle çiğ kokusu bile beni mest ediyor :)
Sadece kültür mantarını değil mesela bizim köyde inanılmaz bir mantar kültürü vardır. (Aynı cümlede kültür mantarı ve mantar kültürü enteresan oldu tabi:) ) Böyle mantar toplarlar yediden yetmişe..

Eğer mantar zamanına denk gelmişsem mutlaka ben de peşlerine takılır giderim. Pestilim çıkar tabi o ayrı :) Çünkü zordur mantar aramak herkes ormanda tırım tırım mantar arıyor.. :) Maceralıdır toplaması.. heleki ocağını buldummu altın madeni bulmuş gibi sevinir insan.
Yerel şiveyle söylenen adlarını biliyorum öyle söyliycem size ama bunları sadece gördüm, gezdim, yedim, olarak algılayın diye anlatıyorum.
Yoksa dağda bayırda gezerken her gördüğünüz mantarı aa bu Ayşegül'ün anlattığı mantarmı diye ellemeyin. Zira ellemek bile bazen çok tehlikeli olabilir.
Doğada her mantar çeşidinin taklidi bir zehirli mantar vardır ve bu işi bilenler hiiiç yanaşmazlar bile yanına 100 metre öteden gövergeçen(yaban yani) der geçer giderler. Gerçi annanem bana yenileni ve yabanı tek tek gösterdi gerçekten benziyorlar ama dikkatle bakılınca yabanı daha bi hormonlu sergenimsi, bozuk yapılı.. Anlaşılıyor yani.
Evet gelelim benim bildiğim mantarlara;
Dılbıran mantarı: Çok kekremsi bir tadı vardır. Ben yemeyi sevmiyorum bunu sevmediğimde tek mantar türüdür bu, ama niyeyse bundan başladım. Bunu önce rendeleyip sonra bikaç su yıkayarak, az yağla tavada sotelenir. Annem, teyzem, annanem, dedem bayılır bu mantara.
Tefteli mantarı: Sanırım öz türkçesi tiftik :) Böyle tiftik, tiftik bir görüntüsü var ağaç üstlerinde bulunuyor. Annanem bunu biber,soğan, domatesle hafif sulu yemek gibi pişriyor.
Fesleğen mantarı: Marketlerde kestane mantarı diye satılıyor. Mutlaka denenesi çok lezzetli bir mantar. Dilimleyip sıvıyağda una bulayıp kızartın, tadını etten ayıramazsınız.
Yumurta mantarı : Hani şirinler diye bir çizgi film varya işte şekli ordaki mantarlar gibi çok şirin. :))) Ama üstünde benekleri yok üstü yumurtanın kızılı renginde, altı sarımtırak. Bunuda kızartarak tüketiyoruz. Çok leziz tadıda az çok yumurtayı andırıyor hani. Fesleğenden sonra 2. favorimde budur.
Civciv mantarı : Aayyyy çok sevimliler çook! Mesela bunu toplamaya kıyamıyorum böyle minnacık civciv kadar oluyor. Hatta piknik mevsimi başladı çayır çimenlik bir alanda bol bol rastlarsınız artık bu mantara, parmak kadar bişey.. Bununda benim tarifim gibi hafif sulu yemeği süper olur.
Sarı mantar : Diye bir mantar daha var en son aklımda kalan bu çok güzel çiçek görünümünde, rengide sarı. Sanırım bu yüzden adı bu yoksa kesin latince bir adı vardır ;) Nasıl yendiği hakkında malesef bir bilgim yok çünküü kendileri bir efsane.. Zor bulunan, bulunsa da 3-5 taneyi geçemeyen bir mantar. Bulmak için dere tepe düz gitmek gerekiyormuş. Yurt dışında talebi çokmuş mesela onu biliyorum. Aslında bilmiyorum toplayan köylü kadın öyle dedi.. O nerden biliyosa artık.. Şunun ocağını bi bulsam diye hayıflanıp durdu, ihracat yapacak sanırım..
Sizi engin!! mantar bilgilerimle donattıktan sonra, geçelim tarifime gayet basit aslında, göründüğü gibi..


malzemeler:
1 kutu temizlenip, doğranmış mantar
1 büyük kuru soğan
250 gr. tavuk göğsü
3 ad. sivri biber
2 yemek kaşığı sıvıyağ
pul biber,tuz, karabiber
Önce tavukları yağda soteliyorum.
Sonra soğanı ve salçayı katıyorum. Biberleri ekliyorum.
Mantarları ve baharatları ekleyip altını kısıyorum.
Mum ışığında mantarlar pişene kadar bekletiyorum.
Bu kadar.. Afiyet ola..

20 yorum:

pelincelezzetler dedi ki...

Mantar nefis gözüküyor,zahmetli bir işmiş mantar toplamak.İyice bilmek lazım demekki..
Ellerine sağlık ...

akasyakokusu dedi ki...

MERHABA CANIM..BENDE AYŞEGÜL BENİ UNUTTU DİYORDUM BİR ARA YAZIŞIYORDUK CANIM.İYİMİSİN YAZININ TARİİHİ TAA NİSANI GÖSTERİYOR AMA.TARİHTEMİ YANLIŞLIK VAR DİYECEĞİM BELKİDE.
MANTAR NEFİS CANIM ÇOOKK SEVERİZ EŞİM BEN VEDE KIZIM.HELE BOLU'DAYKEN KIRMIZI NEYDİ ADI KANLICAMI NE ÇOK LEZZETLİ OLUYOR ONA DOYMUŞTUK BURDA YOK MAALESEF.
BEKLERİM HER ZAMAN BUYUR GEL EMİ..

ayşegülmutfakta dedi ki...

valla ne biliyim hayatım bi türlü çözemedim herşey normal görünüyor oysaki blogta :/ sağol gelirim canım öpüyorum merake ttim kanlıca nasıl bişey ;) öpüyorum


pelinim sağol hayatım öpüyorumm muckss

Limonlu Kek dedi ki...

Sevgili Ayşegül bir döndün-pir döndün yani. Hele ki bu mantar bilgisi, bravo sana. Benim yediğim ve yegane bildiğim mantar ise kültür mantarı, böyle ballandıra ballandıra anlatınca bayağı bir canım çekti. Ancak dediğin gibi asla doğadan toplamaya cesaret edemem, çünkü mantar en hızlı kana karışan zehre sahip bitkiymiş, çok dikkatli olmak lazım. Sevgiler, ellerine sağlık...

ayşegülmutfakta dedi ki...

canım saydığım bir çok mantarı markette buabilirsin. Özellikle kestane matarını denemeni tavsiye ederim ;) öpüyorum..

Baharcicegi dedi ki...

Mantari cok severim ama isimlerini cinsini bilmem,bilgiler icin tesekkürler canim.
marketten aliyorum,toplama gibi taze degl ama en azindan icim rahat .
nefis bir görüntü eline saglik

tadinadoyamadım-dilek dedi ki...

Canım,Ellerine sağlık
mantarı pek severim
kendim toplamadım,ama babam yazlıkta bol bol söbelek mantarı toplar harika tadı oluyor,buralarda kültür mantarıyla idare ediyoruz

sevgiyle kal

SOFRAM dedi ki...

Canım ellerine sağlık, soten harika olmuş, bizde bayılırız mantarla yapılan herşeye, kültür mantarı dışında pazarlardan almaya cesaret edemiyorum. Aslında çocukluğumuzda yediğimiz o mantarların tadı hala damağımda...
Sevgilerimle...

antepası dedi ki...

Arkadaşım mantar kültürün bayağı iyiymiş.Ben hiç anlamam onun içinde dokunmam.Benim okuduğum yerde böreğini yaparlardı.Hem yerdim hem korkardım:))Bu sırada tavukla mantara bayılırım.Eline sağlık.

sarımutfak dedi ki...

aaaa mantarın ne çok çeşidi varmış
mantarlı herşeyi severim
ellerine sağlık nefis görünüyor
sevgiler

hatice dedi ki...

Sevgili Ayşegül, Ellerine sağlık tavuk ve mantar çok yakışıyor, nefiss gözüküyor sevgiler.....

banu gökşin dedi ki...

canım benim
mantarla yaplan herseyi severim tavukta gerçekten yakısıyor ellerine sağlık sevgilermle..

zarpandit_gokche dedi ki...

eet bu mantar cok gusel ve canım cekti gece gece napcaz:)
elllerine sağlık kardeeeeş:)
bu arada canım bi proje için anket düzenliyoruz blogumda yayınladım tıklarsan sevinirim:)

Ayse Pamuk dedi ki...

nefis görünüyor neffis mutlaka denenecek ellerine sağlık canım

ayşegülmutfakta dedi ki...

güzel yorumlarınıza çok teşekkürler arkadaşlar :)
eng,n mantar bilgim annanemden kaynaklanıyor. :))

ÖZGÜLÜN TARİFLERİ dedi ki...

mantarla tavuk cok yakismis cok lezzetli ve nefis gorunuyor ellerine saglik
bilgiler icin tesekkurler.
sevgiler.

melisa dedi ki...

mantarı zaten çok severim ellerine sağlık şu tabağo alıp gideyim ben:)

Melek* dedi ki...

İŞTE BENİM YEMEĞİM MANTAR TAVUK BAYILIRIM ELLERİNE SAĞLIK

Nilgün dedi ki...

Aysegülcügüm valla tavugu cok severim mantarida öyle ikisini bi arada bulmusken tabagi alip gidebilseydim keske:))

Ellerine saglik canim


SEVGILER

Yemegimle dedi ki...

Canim bizim köydede 7. ayin basindan itibaren cikiyor mantar ve bizlerde cok severiz toplamayi ama babamin topladigindan baskasina güvenmem yemem cünkü o cok tecrübeli...söyledigin mantar cesitlerini ilk duyuyorum bizlerdede mantar adlari cok degisiktir mesela evlek,yer yaran ve adini getiremedigim bir kac cesit daha kim bilir belki ayni mantardirda yöreden yöreye isimleri degisiyordur...

ellerine saglik bu arada tavuklusunuda cok begendim deneyecegim kesinlikle hazir dolabimdada kültür mantari varken...