istatistik

18 Mart 2008 Salı

etli lahana ve yaprak sarması


Blog yapma fikri kızkardeşimle bir akşam yemek yapmak, öğrenmek üzerine konuşurken çıktı.


Aynur sürekli bana tarif sorar abla bunu nasıl yapıyorsun? ne koyuyorsun? diye ama pratikte yapma kısmına fazla bulaşmaz bunun içinde çabuk unutur.


En iyisi sen bana tarif defteri hazırla ilerde oradan bakar bakar yaparım derdi.
Aslında banada lazım çünkü bazı tarifleri yapmaya ara verince hatırlamakta zorluk çekiyor hafıza.

Evde de fazlalık oraya koy buraya koy ı-ıh hiç sevmiyorum fazlalığı evde.. Böyle sanal ortamda gmail hesabımızın kullanmadığımız ve her geçen gün artan bilmem kaç kb'lık boş alanım duruyorken ne diye evde kara kaplı defterler tutayımki ?

Aslen çıkış noktam buydu.. Hem kendime hem de kızkardeşim gibi yemek yapmak isteyenlere kaybolmayacak, her an el altında, (ama evde değil) bool fotoğraflı ve anlatımlı bir tarif defteri yapmak!

Bu arada evde geçen şu ömrüme bir uğraş olur oyalanırım dedim. Gerçektende şu an evde oğlumdan sonra en fazla vakti blog için harcıyorum..

Temel britanica hesabı bazı yemeklerimi bol fotograflı olmasının ikinci sebebi ise fotograf çekmeyi çok seviyorum. Daha önceleri konu mankenim oğlumdu, şimdi birde mutfağım var. Üstelik bunları çekmek daha kolay oldukları yerde duruyorlar.
Bulutu yakalayıp çekmekse daha zor!! Çünkü uyurken bile kıpırtısız duramıyor mübarek.. ee haliylede flaşsız yada makro çekmeye kalktığımda sanki ufo çekmişim gibi kayık görüntüler elde ediyorum.
Mutfaktaysa ellerin sürekli bulaşık olma ihtimali var ama küçük tripotumun üstünde makina her daim hazır ,elime almam gerekmiyor bile.. O yüzden çok daha kolay ;)



malzemeler :

1 adet sarmalık lahana (resimdeki gibi küçük ama geniş yapraklı)
200 gr kadar üzüm yağrağı ( yaprağınız ince, az damarlı tercihen tokat yada ege yaprağı olsun)


iç malzemesi için :
2 ad. soğan
300 gr. dana kıyma
1 bardak pirinç
1 tutam maydonoz
1 tutam taze nane
1 tutam dereotu
1 yemek kaşığı margarin
1 yemek kaşığı salçatuz, karabiber





  • Lahananızın yapraklarını daha kolay çıkartabilmeniz için kök kısmını bıçakla içe doğru oyarak kesin.
  • Kaynar suya fazla sıkıştırmadan parti parti atıp haşlayın. Çok haşlamayın dağılır, az haşlarsanızda sarması zor olur. Damarlı kısmına tırnak geçirebilecek kadar haşlamanız yeterli olur. (Lahanaları haşladıktan sonra üzüm yapraklarınızıda salamuraysa kaynar suya koyup yumuşatın, çiğ yapraksa onuda lahana yaprakları gibi kaynar suda biraz haşlayın.)
  • Sonra lahana yapraklarını tel süzgeçe çıkartarak soğuk sudan geçirin.




  • İç malzemesini bir kapta karıştırın.
  • lahana yaprağının ortasından geçen damar kısmını resimdeki gibi bıçakla kesip yaprağı düzleyin.
  • İç harcınızı yaprağın enine (bknz. resimdeki gibi) iç harcınızdan 1 yemek kaşığı koyun ve yaprağın sağından ve solundan harcın üstüne doğru katlayın.


  • Lahanayı (asma yaprağının tersine) enine sarması daha kolaydır ve pişerkende dağılmaz.
  • Yaprağınızın açık kalan bir ucundan diğerine sıkıca rulo yaparak dürün.
  • Tencereye yerleştirmeden önce avucunuzda yavaşça sıkıştırın. Yapraklarınızı iç bitene kadar sarmaya devam edin. (artanı buzluğa kaldırın. kızmet bir dahaki sefere artık :))
  • Dolmalarınızın 1 parmak üstüne çıkacak kadar sıcak su ekleyin. Kısık ateşte 25-30 dk. pişirin. Ilık servis yapın. Gerçi hemen soğumazlar zaten... Afiyet olsun!


32 yorum:

sarımutfak dedi ki...

ooo süpersin bayılırım bunlara ellerine sağlık
sevgilerimle
hande

öznur dedi ki...

Ellerine sağlık canım.
Bizde çok severiz sarmanın ve dolmanın her türlüsünü. Yapması biraz zahmetli ama tadına doyum olmuyor valla.

kizilciksurubu dedi ki...

Bayilirim,ikisi de nefis görünüyor,ellerine saglik canim.

Beyza dedi ki...

Aysegül´cüm eline saglik canim. Harika olmus sarmalarin.
Sevgiler

Papatya Prenses dedi ki...

Enn sevdiğim yemekler arasında yaprak sarmasının her çeşidi:)
Ellerinize saağlık..

arzumcum dedi ki...

ziyaret ve yorum için teşekkürler.sarmalar nefis görünüyor.bayılırım.ellerinize sağlık.sevgiler.

tadinadoyamadım-dilek dedi ki...

Ellerine sağlık canım,çoook gzüel görünüyorr.

yine annemi getirdin aklıma
çilek reçelinde de öyle olmuştu:)

çok özledim sanırım:)

Ayşegüll
annecim de her zaman yaprak sarmasının yanında, mutlaka lahana sarması yapardı:)

AFİYET OLSUN
SEVGİYLE KAL

Limonlu Kek dedi ki...

Ayşegülcüm sarmayı çok severim, yaprak denedim ama lahanadan hep korktum, bana sanki hep maharetlikte son noktaymış gibi geliyor. Senin resimlerine baktıkça çok kolay geldi şimdi, ellerine sağlık. Bir de haddim olmayarak yazayım dedim, bendeki "çıtır simit" tarifi Fatoş'un istediği kandil simidi arzu ederse oradan alabilir

fatoşşşşşşşşşş dedi ki...

merhaba ayşegül abla nasılsın yaprak sarmasını çok severim ellerine sağlık çok güzel görünüyor ben annemle dolma sardığım zaman asla büyük saramıyorum hep küçük küçük oluyo dolmalarım annem çok ince ve uzun yapar ben bi türlü onun yaptığı gibi yapamam ama insan sardıkça alışıyo mesela eskiden hiç saramazdım boşuna başına otururdum sarmak için ama bence küçük daha iyi oluyo sana blogda kolaylıklar dilerim ayşegül abla byyyyyyy

mucizembenibul dedi ki...

emeğine sağlık canım
bana da beklerim
sevgiler

esoş dedi ki...

ayşegül abla bu akşam sizdeyim masaya bi tabakta benim için koyy dolmaları çokk severim halamda çok güsel yapar(halam fatoşun annesi oluyor)zaten ne zamandırda dolma canım çekiyodu iyi olmuşşş hadi akşam görüşürüzz:)

nino dedi ki...

ellerine saglik canim nefis gorunuyor kandilini kutlarim

pelincelezzetler dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
http://asotu.blogcu.com dedi ki...

Ayşegülcüğüm ellerine sağlık canım.nasılda ayrıntılı anlatmışsın.:)çok severeiz bunu biz.her hafta bir kere pişirmezsek rahat edemeyiz..:))))))
sevgilerimle canım.
blog açma fikrin iyi olmuş işte, merak eden bulsun okusun değilmi yani:)))
sebilay.

ezginin mutfağı dedi ki...

canım en sevdiğim yemegi yapmışsın yaa çok canım çekti harika görünüyor
ellerine saglık kocaman sevgiler

ela'M dedi ki...

ayşegül ne kadar marifetlisin sen eline sağlık. sizi böyle görünce karadenizliyim demeye utanıyorum valla:))

Seda'nın Günlüğü dedi ki...

Ayşegül'cüm bende seninle aynı fikirlere blogumu açmıştım. İyiki açmışım çok güzel insanlar tanıdım :)
Sarmaların enfes görünüyor. Ellerine sağlık

ayşegülmutfakta dedi ki...

yorum yazan herkese bnlerce teşekkürler çok sağolun :)

fatoşşşşşşşşşşşş dedi ki...

ayşegül abla selam bugün nevruz bayramı nevruz bayramın kutlu olsun artık pek görüşemiycez yakında hiç açamam artık yazılılar da başlıyo bilgisayar başına geçince zaten kalkamıyorum artık o yüzden pek girmem hadi sana hayırlı cumalar blogda kolaylıklar dilerim

ikizlerinannesi dedi ki...

selam canim
ya bir insan bu kadar güzel anlatabilir anlatmana ve resimlerine bayildim tabi olsa yesem hic ayilamazdim her halde :))
sevgiler güzel bir hafta sonu dilerim

Adsız dedi ki...

Ayşegül ben de bu yorum yapmak için üye falan olmam gerek diye yorumsuz kalıyordum. Pelin'inkine de yolladım .Baktım ki çıktı. Hemen seninkine de koştum:)) Özellikle orjinal tarifler ve esprili anlatımın çok hoşuma gidiyor. Artık ben de yorum yaparım bol bol. Ellerine sağlık :)) TNG_GAMZE

pastacirapunsel dedi ki...

Ahhh, ahhh, vakit bulsam da, sarsam da, yesem derken Ayşegül'üm sarmış da yemiş bileee:))

Ellerine sağlık canikom,

Sımsıcak sevgiler....

sofraozlemi dedi ki...

en sevdiğim sarma türüdür sıcak sıcak ve yoğurtlu yemeğe bayılırım..
ellerine sağlık cnm..nefis olmuş
sevgiler.

ayşegülmutfakta dedi ki...

yorumlara çok teşekkürler arkadaşlar

aaa gamzecim evet tabi yazabiliyorsun beklerim herzaman canım benim öpüyorum nilide

yemekoloji dedi ki...

selamlar sarmalar gerçekten nefis gözüküyor elinize sağlık

birdilimdus dedi ki...

Offf ya süpersin,hep sevdiğim şeylerin tarfini vermek zorunda mısın? :)
Ellerine sağlık harika görünüyorlar.
Dur sana bir tüyo vereyim: Harcın içine azıcık kuyruk yağı da koyarsan süper oluyor. Babaannem böyle yapardı ve yıllar sonra sırrını geçenlerde açıkladı çünkü kimseninki onun yaptığı gibi omöuyordu ve o da inatla herkese aynı tarifi veriyordu hehhehhheeee

Sevgiler Canım

Melek* dedi ki...

çok severim sarmayı ellerine sağlık iyi yapmışın açmışın blog bizde yararlanırız:)

Tuğba dedi ki...

Canım,
öncelikle bloğunun yeni rengini güle güle kullan:)
ben beyazı çok seviyorum ve böyle sayfaları gördükçe içim açılıyor.
sarmalara diyecek söz bulamıyorum, nefis görünüyor nefis..
ellerine sağlık Ayşegülcüm..
sevgiler..

HULYA dedi ki...

Son günlerde blogcular üzerinde bir nazar dolanıp duruyor, hastalananlar, ameliyat olanlar, bilgisayarına virüs bulaşıp bilgisayarı çökenler…Biz de (Sibel, Bilun ve Hülya) bir nazar etkinliği yapmaya karar verdik.Bu düşünceden çıktık yola…derken etkinliklerimizi ve dostluğumuzu sürdürelim istedik ve yeni bir blog oluşturduk: BİR FİNCAN KAHVENİN 40 YIL HATIRI VAR. Artık her ay bu blogda yeni etkinliklerle birlikte olacağız. İlk etkinliğimiz NAZAR ETKİNLİĞİ…Sadece yemek, pasta, börek de değil isterseniz sizin tasarımınız olan, kendi yaptığınız nazar temalı elişlerini, nazarlıkları, resimleri vb. de göndererek katılabilirsiniz etkinliğe, ama mutlaka kendi yaptıklarınız, özgün çalışmalar olmalı...

Etkinliğimizin son katılım tarihi 20 Nisan. Bu tarihe kadar hazırladığınız nazar konulu yemekler, pastalar , kurabiyeler ya da el işlerinizi (hatta bizim aklımıza gelmeyen ilginç tasarımlarınızı) adınızı, yaşadığınız şehir veya ülkeyi, blogunuzun adresini kahvefincani@gmail.com adresine göndermeniz yeterli. Ama 21 Nisan'dan önce kesinlikle blogunuzda yayımlamayacaksınız. Katılımcılar diğerlerinden etkilenmemeli...Kendi özgün tasarımlarını yaratmalı...Bloğu olmayan arkadaşlar da hazırladıklarını aynı adrese gönderebilirler. Bol yaratıcılık dolu günler diliyoruz ve birbirinden güzel olacağından emin olduğumuz tariflerinizi bekliyoruz.Haydi bakalım nazardan korkmadığımızı dünya aleme gösterelim...

Etkinlik logosu ve detaylar için Bir Fincan Kahvenin 40 Yıl Hatırı Var ziyaret ediniz.

Feyza Fidan dedi ki...

Ayşegülcüm harikasın valla, ben asma yaprağına dolmayı çok güzel sarıyorumda şu lahanayı bi türlü beceremiyorum :)))
Lahana mevsimi bitmeden doldurucam ama, enfess olmuş senin dolmalar...Ellerine sağlık canımcım,
Oğluşunu ve seni öpüyorum...

ayşegülmutfakta dedi ki...

çok çok teşekkürler herkese iyi haftasonları :)))

http://akasyakokusu.blogspot.com/ dedi ki...

ayy ayy ben koca bir tencere sarmayı kaçırmışım...diyordum zaten bir yerden sarma kokusu geliyor diyeeee..
eline sağlık canım nefis olmuş.